zaterdag 23 februari 2019
Homepage | regelgeving | ‘TURKISH AIRLINES SLUIT OGEN VOOR DIERENSMOKKEL’

‘TURKISH AIRLINES SLUIT OGEN VOOR DIERENSMOKKEL’

Turkish Airlines en Turkish Cargo blijken een belangrijke schakel in de illegale handel in wilde dieren. Onderzoek van dierbeschermingsorganisatie World Animal Protection wijst uit dat de luchtvaartmaatschappij door stropers wordt gebruikt om illegaal gevangen grijze roodstaartpapegaaien vanuit de Democratische Republiek Congo, Nigeria en Mali naar het Midden-Oosten en Azië te vervoeren – waar de overlevenden als huisdieren eindigen in een kooi.

De luchtvaartmaatschappij beloofde meerdere malen publiekelijk de strijd aan te gaan met illegale handel in wilde dieren. Zo ondertekende het bedrijf in 2017 de ‘United for Wildlife Transport Taskforce Buckingham Palace Declaration’. Concrete onderscheppingen tonen aan dat de luchtvaartmaatschappij hierin faalt en er via haar vliegtuigen illegaal gevangen wilde dieren worden vervoerd.

De internationale dierenbeschermingsorganisatie heeft meerdere malen bij Turkish Airlines aangedrongen op actie, maar het bedrijf gaf geen gehoor. Met publieke druk wordt Turkish Airlines alsnog op haar verantwoordelijkheid gewezen, waarna maatregelen niet kunnen uitblijven.

Handel in exotische huisdieren
Miljoenen wilde dieren, waaronder papegaaien, worden uit het wild gehaald en op transport gezet om vervolgens te worden verkocht als exotisch huisdier. De handel in wilde dieren, gedreven door de groeiende vraag naar exotische huisdieren, heeft een verwoestend effect op wilde populaties. Deze handel is na drugs- en wapenhandel en mensensmokkel het meest lucratief voor criminelen.

Uit videobeelden blijkt bovendien dat de dieren op wrede wijze worden gevangen. Zo worden ‘lokpapegaaien’ ingezet om soortgenoten te lokken. De papegaai wordt vastgemaakt aan een net en krijst het uit van angst. Daarmee lokt hij soortgenoten naar met lijm besmeurde boomtakken, waar de wilde vogels aan blijven kleven. De vleugels van de gevangen papegaaien worden bruut afgehakt, zodat ze niet kunnen ontsnappen, waarna de dieren op transport worden gezet. De vogels worden hiervoor in kratten gestopt – waarin ze amper kunnen ademen of bewegen. Twee derde overlijdt al tussen vangst en verkoop, door verstikking, verdrukking, stress, ziektes of verwondingen.

OM de publieke druk te vergroten heeft start World Animal Protection een petitie: Roep Turkish Airlines op om te stoppen met het vervoeren van vogels.

Bron: ANP/Vroegevogels

Bekijk ook

Vlissingen trekt een ton uit voor het verjagen van meeuwen

Met de lente in aantocht beginnen vogels met het bouwen van hun nestjes. Maar om ...

2 opmerkingen

  1. Als deze dierenbeschermers en organistaties, de handel uit deze in het wild gevangen dieren ,wil laten afnemen,waar ik overings ook een voorstander van ben,
    Moet men trachten, de nage gekweekte dieren ,met vaste voetringen ,en waar bv ouder dieren aanwezig zijn ?
    Om deze legaal wel te versturen.
    Vrijwel de meeste organisaties, zijn bezig om hun sponsoren te laten betalen ,voor hun zg goede doelen?
    Om ? Het probleem ? Uitgebreid naar buiten te brengen,
    Het probleem wat zij geloven?
    Import kan alleen ,met nagekweekte dieren? Zo zou het moeten zijn,
    Nagekweekte kippenkuikens ,en paarden ? En honden? En katten?en koeien ? En geiten? Worden toch ook verzonden.
    Wat is het verschil??
    Ja sentimenten, en die worden in stand gehouden, door deze zg goede doelen.
    Oplossingen daar gaat het om ,en ten koste van.. veel geld? Of voor de import? Of voor deze goede doelen?

  2. “Wat is het verschil??”

    Communicatie (proces van informatie-uitwisseling).
    Aan de ene kant een teveel (contra’s, drukkingsgroepen)
    Aan de andere kant een te weinig (pro’s, dieren-vogelkwekers)
    En bij dat laatste (te weinig-communicatie) hebben dieren-vogelorganisaties-bonden ook schuld aan.

    Vandaag heeft Italiaanse vogelorganisatie informatie gepubliceerd om aan te tonen dat vogelhobby, vogels houden/kweken een deel van het “impegno sociale”is, te maken hebben met sociaal engagement.

    Avifauna: dall’ Internazionale SOR al mondo: van begin 2014 tot eind 2018.
    vogeltransport naar andere gebieden buiten Italie: +62 %
    allerlei financiéle belangen (hotels, horeca, etc): +86 %
    aantal vogels: +59 %

    Settoro avifauna:
    soorten kanaries: 81,26 %

    En dat is een van de redenen, oorzaken, waarom vogelhobbyisten die andere al of niet zeldzame vogelsoorten houden/kweken moeilijk aanbod komen. Geen of bijna geen medezeggenschap-inspraak hebben.
    Dan is het niet verwonderlijk bij het toelaten van doorfokken vogels-kanaries (misvormde doorgefokte vogels op Wereldshow Zwolle).
    Dat de media bij Wereldshow Zwolle eerst toestemming moest vragen wat wel of niet mag/mocht getoond worden.
    Bij dergelijk beleid loopt het al helemaal fout (het zogenaamde kanarie beleid).

    Avicultuur-vogelhobby is meer dan alleen maar soorten kanaries houden-kweken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *