dinsdag 11 december 2018
Homepage | regelgeving | POLITIE VINDT DODE KALKOENEN IN VRACHTWAGEN

POLITIE VINDT DODE KALKOENEN IN VRACHTWAGEN

De politie heeft op de A16 bij de grensovergang Hazeldonk in een vrachtwagen een aantal dode jonge kalkoenen aangetroffen die door de hitte waren bezweken. Een woordvoerder kon niet zeggen hoeveel dieren zijn omgekomen, maar volgens hem waren ze al langere tijd dood. De nog levende dieren hadden volgens hem niets te drinken en zichtbaar last van de hitte.

De vrachtwagen met Nederlands kenteken was van Frankrijk onderweg naar Duitsland en reed met 34 graden in de file. Tegen de chauffeur is proces-verbaal opgemaakt.

Verre veetransporten
Het komt vaker voor dat bij veetransporten dieren het niet overleven, ook de hete zomer zorgt voor problemen. Uit onderzoek van Compassion in World Farming Nederland bleek vorig jaar al dat er grote dierenwelzijnsproblemen zijn bij verre veetransporten. Er is een gebrek aan rustpauzes, water en voer, vrachtwagens zijn ongeschikt, transport van zieke, zwakke of zwangere dieren en afwezigheid van medische zorg.

Bron: ANP/Vroegevogels

Bekijk ook

3.000 euro boete en 3 maanden cel met uitstel voor jager die illegaal vogels schiet in achtertuin Marc Coucke

Een 47-jarige jager die zonder toestemming vogels schoot op het domein van Marc Coucke en ...

2 opmerkingen

  1. Vergunning innemen, en nooit geen transporten met levendige dieren meer laten doen, 😣

  2. Hitte protocol:
    Bij extreem hoge temperaturen gaat het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen in werking. In dit door de sector opgestelde hitteprotocol staat onder andere dat er vanaf 27 graden minder dieren per m2 geladen mogen worden en dat er vanaf 35 graden geen transport meer mag plaatsvinden.De pluimveesector is (nog) niet aangesloten bij het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen.
    Zo schrijft de NVWA.
    Voor pluimveetransporten geldt wel onverkort de algemene eis dat dieren bij het vervoer beschermd moeten worden bij extreme temperaturen.
    De NVWA ziet hierop toe.

    Vanaf 27 graden niet alleen minder dieren per m2, maar ook een groter/ruimer ventilatie en vooral verplicht drinkwater voorzien. Ook al zijn de dieren minder dan 12 uur onderweg.
    Is ook van toepassing wat betreft pluimvee vervoer.

    De overheidsambtenaar had nooit de toelating mogen geven om zo snel mogelijk door te rijden. Ook al is er dan zogezegd meer afkoeling voor de dieren die nog “leven” van de bijna in totaal 1650 kalkoenen.

    De gegevens van de chauffeur werden door de ambtenaar genoteerd, maar er werden geen sancties genomen wat betreft dierenwelzijn.
    Ondanks er vooraf door de betrokkene (chauffeur/transportbedrijf) maatregelen had moeten nemen.
    Zoals verplicht voorzien van drinkwater en dit ook niet mogelijk was bij controle. Ondanks de temperaturen op dat moment in Frankrijk en Duitsland hoger waren dan 34 graden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *