zondag 16 december 2018
Homepage | inheemse vogels | Kilometerslange ‘vogelkrullen’ rond hoogspanningslijn in Antwerpen

Kilometerslange ‘vogelkrullen’ rond hoogspanningslijn in Antwerpen

ANTWERPEN – Hoogspanningsnetbeheerder Elia plaatst sinds deze week over een lengte van 4,5 kilometer ‘vogelkrullen’ op de hoogspanningslijn tussen Zandvliet en Merksem. Het gaat om zowat 670 bakens die de hoogspanningslijn zichtbaarder moet maken voor vogels zodat die er niet meer tegenaan zouden vliegen. Het project is een samenwerking met Natuurpunt. Elia noemt het respecteren van de biodiversiteit “al jaren één van onze prioriteiten”.
Elia en Natuurpunt werken al langer samen rond de problematiek van vogelsterfte door hoogspanningslijnen. In 2012 bracht een studie aan het licht waar het risico op aanvliegingen het grootst is en Elia werd bereid gevonden om in die zones geleidelijk aan het plaatsen van bakens uit te rollen. Eerder werden er al bakens geplaatst in Oudenaarde, tussen Zeebrugge en Dudzele en in Awirs. In Oudenaarde zou het aantal aanvliegingen al met 97 procent zijn gedaald.

Nu is de 4,5 kilometer lange 150kV-lijn tussen Zandvliet en Merksem in Antwerpen aan de beurt, eveneens een risicogebied. Er worden bakens op de aardingskabel (de bovenste kabel) en op de geleiders geplaatst tijdens onderhoudswerken die sowieso al gepland waren. In februari zouden alle bakens aangebracht moeten zijn.

“Uit onze tellingen blijkt dat heel wat vogels slachtoffer zijn van aanvliegingen met hoogspanningsleidingen”, zegt Kristijn Swinnen van Natuurpunt. “Maar evenzeer blijkt dat vogelkrullen het aantal incidenten drastisch kan verlagen, vooral op specifieke plaatsen waar veel passage van vogels is, de zogenaamde ‘zwarte lijnen’. Wij staan dus achter het initiatief van Elia om die ‘zwarte lijnen’ maximaal te bebakenen.”

bron/citaat:nieuwsblad.be

 

Bekijk ook

Slecht broedseizoen voor grutto

Het broedseizoen van de grutto is opnieuw dramatisch verlopen. Ook in 2018 groeiden er onvoldoende ...

1 opmerking

  1. Wat is één van de voornaamste redenen waarom vogels daar tegen aanvliegen, net zoals bij hoogspanningskabels?
    De zichtbaarheid.
    Het meest tegen aanvliegen gebeuren bij schemerlicht, vooral ’s morgens vroeg. In de omgeving waar vogels rusten-overnachten.
    Waar worden die windmolens doorgaans geplaatst?
    Op plaatsen waar zo min mogelijk onkosten aan te pas komen, zoals grondkosten.
    Wat is het verschil tussen hoogspanningskabels en windmolens?
    Hoogspanningskabels zijn vast, bevinden zich steeds in de zelfde positie. Waardoor het “gemakkelijker” is om die zichtbaar te maken voor vogels, door bijvoorbeeld het plaatsen van “vogelkrullen”.
    Bij windmolens is dit al moeilijker, omdat windmolens mobiel zijn, afhankelijk windrichting.
    Wel daar bevind zich één van de problemen.
    Wanneer de wieken van de windmolens zich in elkaars verlengde bevinden zijn het grootste gevaar om er tegen aan te vliegen. of beter gezegd zijnde; wanneer de vogels er tussen door vliegen. Minder wanneer de vogels er langs vliegen, wanneer de wieken dwars staan.
    één van de mogelijkheden is een andere opstelling van de windmolens. Namelijk geschrankt-gekruist. Want dan staan de wieken bij om het even welke windrichting voor de vogels dwars van elkaar, en waardoor de vogels minder de neiging zullen hebben om er tussen door te vliegen, maar eerder er langs te vliegen Maar dan komt men terug terecht bij het onkostenplaatje, is er meer grond nodig om dit te verwezenlijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *